ورود

عضویت



وضعیت کارگاه: کارگاه‌های پیشین
رشته کارگاه: تئاتر, درام‌نویسی, کارگردانی, بازیگری
سال: ۱۳۹۷
شرح کارگاه

«دهمین دوره‎ی کارگاه‎های متمرکز مکتب‎تهران - بهار۱۳۹۷»

مکتب‎تهران دهمین دوره‎ی کارگاه‌های متمرکز خود را در اردیبهشت‎ماه سال جاری آغاز می‌کند. این کارگاه در تداوم کارگاه‎های متمرکز پیشین، حول محور یک موضوع خاص برگزار خواهد شد. محور موضوعی کارگاه متمرکز دهم اما، یک کلمه نخواهد بود. دهمین دوره‎ی کارگاه‌های متمرکز مکتب‎تهران با موضوع «نسبت مدرنیته با افول هنر مدرن» برپا می‌شود. این‎که مدرنیته؛ که هنر مدرن را باعث شده، چگونه خود به آن پایان داده است، موضوع این کارگاه است. مکتب‎تهران طبق سنوات گذشته از هنرمندان و متفکرین عالی‌رتبه‌ی همه‌ی رشته‌های فرهنگی و هنری دعوت خواهد کرد که در این باره مسترکلاس‌هایی را برای هنرجویان و علاقمندان برگزار کنند؛ در زمینه‌های معماری، جامعه‌شناسی،‌ گرافیک، شعر، ادبیات، سینما، عکاسی، نقاشی، موسیقی و تئاتر. و در زمینه‌ی تئاتر نیز این بار تغییراتی بنیادین در روند برگزاری همایش صورت پذیرفته است.

در کارگاه متمرکز دهم، برخلاف ادوار گذشته، و با هدف ارتقای کیفیت اجراهای اختتامیه؛ فقط کارگردان‌هایی که دوره‌هایی را در مکتب‎تهران و با «جلال تهرانی» گذرانده‌اند، امکان حضور دارند. و این یعنی که در رشته‌ی کارگردانی در این دوره، کارگاهی برای تازه‌وارد‌ها طراحی نشده است. در دوره‎ی دهم کارگاه‎های متمرکز مکتب‎تهران تنها علاقمندان به کارگردانی، بازیگری، درام‌نویسی، گرافیک و موسیقی امکان حضور در کارگاه‌های آموزشی را خواهند داشت که به­ ترتیب از اردیبهشت تا تیر شروع می­‎شوند.

کارگاه متمرکز دهم در زمینه‌ی تئاتر، یک شخص را نیز مداقه می‌کند. در این دوره، آثار «پینتر»، به عنوان آخرین و برجسته‌ترین نماینده‌ی شناخته‎شده‌ی درام‌نویسی مدرن، مورد بررسی و آزمایش قرار خواهد گرفت و تعدادی از آثار او توسط کارگردانان حاضر در این کارگاه تمرین و اجرا خواهد شد. روال برگزاری این کارگاه، همانند گذشته خواهد بود. کارگردانان از میان کارگاه‌های بازیگری، بازیگران مورد توجه خود را انتخاب خواهند کرد، و آثار خود را که اکثراً از «پینتر» و بعضاً از «یونسکو»، «بکت»، «ممت»، «شپارد» و دیگر نویسندگان مدرن خواهد بود، با بازیگران برگزیده‌ی خود به صحنه خواهند برد.

در این دوره نیز، آن عده از هنرجویان گرافیک، که توسط کارگردانان به همکاری دعوت می‌شوند، برای آثار، پوستر و سایر اقلام تبلیغاتی را طراحی خواهند کرد و هنرجویان موسیقی نیز به همین منوال، موسیقی آثار را انتخاب یا تولید و اجرا خواهند کرد و ایشان نیز با آثارشان در اختتامیه حضور خواهند داشت. و در پایان این دوره، در پاییز سال ۹۷، مجموعه‌ی آثار تمرین‎شده و قابل دفاع،‌ مسابقه‌ای خواهند داشت، که همانند دوره‌های قبلی، داوری این مسابقه، در همه‌ی رشته‌ها؛ توسط بازیگران، درام‌نویسان، کارگردانان، گرافیست‌ها و موسیقی‌دانان حاضر در کارگاه متمرکز دهم صورت می‌گیرد و برگزیدگان نهایی کسانی هستند که بیشترین رأی را از برآیند آراء شرکت‌کنندگان و مخاطبان خواهند گرفت.

کارگاه‎ متمرکز مکتب‎تهران بدون انتفاع مستقیم مالی برگزار می‌شود و هزینه‌های آن، میان هنرجویان و بودجه‌ی فرهنگی مکتب‎تهران تقسیم می‌شود. در این دوره نیز بخشی از جایزه‌ی برگزیدگان و هدیه‌ی اساتید از محل هزینه‌ی ثبت‌نام هنرجویان،‌ و بخشی دیگر از محل صندوق توسعه‌ی مکتب‎تهران تأمین خواهد شد. بنابراین حجم جوایز و هدایای این دوره به میزان مشارکت هنرجویان و علاقمندان و تراز مالی مکتب‎تهران وابسته خواهد بود.

علاقمندان به کارگردانی، بازیگری، درام‌نویسی، گرافیک و موسیقی، جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با مکتب‎تهران تماس حاصل کنند.

 

- یادداشت «جلال تهرانی» برای شروع کارگاه‌های متمرکز تئاتر در مکتب‌تهران - ۱۳۹۰.۰۲.۳۱ -

 

گزارش اختتامیه

اختتامیه‌ی دهمین دوره‌ی کارگاه‌های متمرکز مکتب‎تهران، یازدهم آبان‎ماه در سالن مکتب‎تهران برگزار شد.

این دوره از کارگاه‎های متمرکز با محوریتِ موضوعیِ «نسبت مدرنیته با افول هنر مدرن» و زیر نظر جلال تهرانی به عنوان استاد درام‌نویسی و کارگردانی و بازیگری برگزار شد. این دوره، با مشارکت هنرجویان و برگزاریِ جشنِ اختتامیه و اهداء جوایز برندگان، عصر جمعه یازدهم آبان نود و هفت به کار خود پایان داد.

در مراسم پایانی، پروفسور احمد کامیابی‎مسک، گلچهره سجادیه، فریدون پوررضا، دکتر حسن ریاضی و جلال تهرانی با ارائه‌ی سخنانی کوتاه، جوایز برگزیدگان را اهدا کردند. داوری این دوره از کارگاه‎های متمرکز به شکل غیرمتمرکز و با مشارکت تمامی هنرجویان در یک رأی‌گیری عمومی انجام شد.

نتیجه‌ی نهایی آرا به این صورت بود:

بازیگر برتر: حسن برجکی، برای بازی در نمایش «مونولوگ»، نوشته‌ی هارولد پینتر، و کارگردانی خود او.

کارگردان برتر: مرتضی نوری، برای کارگردانی نمایش «جشن تولد»، نوشته‌ی هارولد پینتر.

در کنار این دو، از چند تن از برگزارکنندگان همایش تقدیر به عمل آمد:

عرفان خلاقی، فرشاد قاسمی و فرشاد جعفری، از هنرجویان قدیمی مکتب‌تهران، برای شرکت و اداره‌ی جلسات هرروزه‌ی نقد و بررسی؛

پوریا احمدیان، برای طراحی پوستر و امور گرافیکی کارگاه متمرکز دهم.

و محسن حسین، برای مشارکت در طراحی و اجرای نور و صدای اجراها.

دوره‌ی دهم کارگاه‌های متمرکز مکتب‌تهران، با حضور پیوسته‌ی حدود پنجاه هنرجو و تولید ده اجرای صحنه‌ای با همکاری سامانه‌ی تیوال با شرکت بیش از هزار تماشاگر به انجام رسید.

موسسه‌ی فرهنگ معاصر و انتشارات مروارید در اهدای جوایز، با مکتب‌تهران همراهی داشتند.

 

گالری

 

دیدگاه شما

دیدگاه‌ها (0)

هیچ دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاه خود را اضافه کنید.

  1. ارسال دیدگاه‌ بعنوان یک مهمان
    ثبت‌نام یا ورود به حساب کاربری.
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید