ورود

عضویت



هوشنگ کامکار در مراسم رونمایی آلبوم «باغ‌های پژمان»: می‌توان اثری با تکنیک جهانی اما هویت ملی تولید کرد

 

مراسم رونمایی آلبوم «باغ‌های پژمان»، اثرهوشنگ کامکار روز گذشته -دوشنبه 28دی‌ماه- با حضور برخی از هنرمندان موسیقی همچون کامبیز روشن‌روان، هوشنگ کامکار، محمد سریر، حمیدرضا دیبازر، امین هنرمند و رضا مهدوی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم سمیرا سپهرنیا به نمایندگی از مکتب‌تهران ضمن خیرمقدم‌گویی، در مورد موسسه‌ فرهنگی‌ هنری، آموزشگاه و انتشارات «مکتب‌تهران » توضیحاتی را ارائه کرد.

در ادامه جلسه رضا مهدوی، مدیر عامل موسسه «راوی آذرکیمیا» از حاضران در این برنامه، دست‌اندرکاران «مکتب‌تهران» و هوشنگ کامکار که به او و موسسه‌اش برای تولید این اثر اعتماد کرده، تشکر کرد و در مورد دلیل تولید آلبوم «باغ‌های پژمان» گفت: «شاکله وجودی و ذاتی من و مجموعه «راوی آذرکیمیا» این‌گونه است که به موسیقی بی‌کلام اعتقاد داریم البته این مساله به معنای تولید نکردن موسیقی باکلام نیست بلکه ما سعی می‌کنیم از کنار آن نوع موسیقی بگذریم. با این نوع موسیقی یک‌نوع مهربانی و ملاطفت در جامعه ایجاد می‌شود. مخاطبان حتی اگر این موسیقی را درک نکنند، در زمان شنیدن آن، به مهربانی و ملاطفت دعوت می‌شوند و از یک قسمت آن بهره می‌برند. وقتی استاد هوشنگ کامکار به‌راحتی اثرش را به احمد پژمان؛ این بزرگ مرد موسیقی و یکی از بزرگان موسیقی ایران تقدیم می‌کند، مهربانی می‌کند.»

کامبیز روشن‌روان هم اهدای آلبوم «باغ‌های پژمان» توسط کامکار به استاد خودش احمد پژمان را اقدامی دانست که جای تشکر و تفکر دارد و گفت: «این اقدام در جامعه‌ای که متاسفانه اخلاق تا حد بسیار زیادی رنگ باخته است. به‌خصوص در جامعه هنری که اخلاق دیگر جایگاه قدیمش را ندارد و هنرجویان موسیقی یا حتی افرادی که مدت بسیار کوتاهی است که وارد دنیای موسیقی شده‌اند، بزرگان موسیقی را جدی نمی‌گیرند و به رسمیت نمی‌شناسند، بسیار ارزشمند است و برای نسل جوان هنری ما درس ارزش‌مندی است. یک آهنگساز برای استاد خودش اثری را بنویسد و به او تقدیم کند و این کار را به بهترین شکل ممکن انجام دهد. جالب‌تر از همه این مسائل این است که پارتیتور اثر نیز پی‌دی‌اف شده داخل خود آلبوم هست و در نتیجه دانشجوی ما می‌تواند ضمن اینکه موسیقی را گوش می‌دهد، پارتیتور را هم در اختیار داشته باشد و موسیقی را آنالیز کند. ما چنین اتفاقی را در موسقی ایران کم داشتیم. موسیقی تولید می‌شود اما نت آن در دسترس نیست. جا دارد از جناب استاد کامکار تشکر می‌کنم که این اقدام بزرگ را انجام دادند و از آقای مهدوی به‌خاطر چاپ این اثر بسیار تشکر می‌کنم.»

محمد سریر رییس هیات مدیره خانه موسیقی ایران هم در مورد آلبوم «باغ‌های پژمان» گفت: «برخی آثار هستند بیش از آنکه اهمیت صحنه‌ای داشته باشد از دو جهت اهمیت دارند. یکی اینکه قابلیت تحلیل محتوایی دارند. تقریبا 99 درصد آثار آن‌قدر اهمیت ندارند که درباره آنها صحبت کنیم اما آثاری همچون آلبوم «باغ‌های پژمان» پشتوانه‌های اصلی موسیقی ایران هستند که بیش از آنکه جنبه تفننی داشته باشد، نقش فرهنگ‌سازی دارد البته از آنجا که این نوع کار، دانش بالایی نیاز دارد، افراد چندان زیادی در این حوزه وجود ندارد و آن نسل تقریبا دارد منقرض می‌شود. آقای کامکار با موسیقی کلامی مخاطبانی را به سمت موسیقی شنیداری برده که بسیار آموزنده بوده و ارتقای شنیداری داشته است. هم هوشنگ کامکار و هم مجموعه خانوادگی‌شان کمک‌های بزرگی به موسیقی ایران به‌طور عام کرده‌اند. مطمئن هستم که این آثار شنیده می‌شوند. آلبوم «باغ‌های پژمان» بسیار تاثیرگذار است و حتی باید در ژانر موسیقی خوش، در ارکستر سمفونیک اجرا شود.»

در ادامه مراسم حمیدرضا دیبازر، آهنگساز نیز از حضورش در این جمع اظهار خوشحالی کرد و گفت: «افتخار این را داشته‌ام که شاگرد آقای کامکار باشم و از ایشان آموخته‌ام. همچنین افتخار داشته‌ام که شاگرد آقای پژمان باشم و از ایشان نیز بسیار آموخته‌ام و همچنین آقای داوید. این موقعیت برای من هم به‌لحاظ فنی، هم احساسی، هم هنری و هم فرهنگی بسیار خاص است و با کمال میل و افتخار در این مراسم حضور دارم و بسیار خوشحالم که یک اثر متولد شده است. آقای کامکار نسل چندم از آهنگسازان تحصیل‌کرده موسیقی ایران است که با توجه به شناخت طبیعیشان از موسیقی منطقه کردستان، دانششان و تشخیص‌های خودشان از موقعیت‌های متفاوت، موسیقی مختلفی را به جامعه عرضه کرده‌اند و هیچ بدهی ای به جامعه فرهنگی ما ندارد.»

هوشنگ کامکار، آهنگ‌ساز آلبوم «باغ‌های پژمان» هم در پایان مراسم گفت: «علاوه‌‌براین که به آقای پژمان مدیون بودم که این کار را انجام دهم، هدفم از تولید این آلبوم، نگارش اثری بود تا به دوستان هنرمندم که در زمینه موسقی کار می‌کنند و تکنیک‌های موسیقی جهان و مدرن را در خارج از ایران آموخته‌اند، نشان دهم که می‌شود از تمام تکنیک‌هایی موجود در جهان استفاده کرد ولی در نهایت اثر هویت ملی داشته باشد. در واقع  باید نکاتی در آلبوم وجود داشته باشد تا برای مخاطب یادآور باشد که آهنگساز ایرانی است.»

آلبوم «باغ‌های پژمان» به آهنگسازی هوشنگ کامکار درسه موومان توسط موسسه «راوی آذرکیمیا» به تازگی منتشر و در بازار عرضه شده است.