حضور هنرجویان دوره‌های آموزشی مکتب‌تهران در «رویدادهای اجرایی - پژوهشی» کارگاه نمایشِ تئاتر شهر. پاییز و زمستان نودوهشت

مژده دایی از هنرجویان نسل یک بازیگری مکتب‌تهران با اجرای 《فردای شب》 روی صحنه است.
جواد اسفندیاری، نویسنده و کارگردان این کار نیز از هنرجویان درام‌نویسی و کارگردانی مکتب‌تهران بوده است.
این نخستین اجرا از رویدادهای اجرایی - پژوهشی کارگاه نمایش، از تاریخ ۲۶ آذرماه به روی صحنه رفته و اجرایی تجربی-کارگاهی با محوریت پژوهشیِ «غیاب در اجرا و مواجه با رویکردهای بدنی در اجرا» ست. 《فردای شب》 تا پایان هفته‌ی اول دی ماه هر شب در کارگاه نمایش تئاترشهر، ساعت هجده روی صحنه خواهد بود.

«لاموزیکا سوم» روی صحنه رفت.

 La Musica Troisieme 1398 For Photographers 02 1«لاموزیکـا سـوم»، کار تازه‌ جلال تهـرانی بعد از نمایش «دو دلقـک‌ و نصفی» در سالن مکـتب‌تهران روی صحنه رفت.
این اثر بازنگری نمایشنامه‌ «لاموزیکا» اثر «مارگریت دوراس» است که اجرای آن از دهم مرداد ماه

در سالن مکتب‌‌تهران آغاز شده و به دلیل استقبال مخاطب تاکنون سه بار تمدید شده است.پیش از این جلال تهرانی نمایش «دو دلقک و نصفی» را در سال 96 در سالن اصلی تئاتر شهر روی صحنه برده بود و اثر پیش رو تازه‌ترین کار وی محسوب می شود که با اجرای «تارا یونس تبار» و «امیر کرمی» از فارغ‌التحصیلان باتجربه دوره‌های بازیگری آموزشگاه مکتب تهران، هرشب (بجز شنبه‎ها) ساعت 8:30 روی صحنه می‌رود.«لاموزیکا سوم» که هم اکنون وارد سومین ماه اجرای خود شده است، علاوه بر 30 درصد تخفیف دانشجویی،از 30 درصد تخفیف وفاداری نیز بهره‌مند است.  علاقه‌مندان برای تهیه بلیت می توانند به سایت Tiwallمراجعه کنند.

بررسی سمفونی هشت شوستاکوویچ در گام سوم

 Review On Dmitri Shostakovich Musics 1398 04 16 Photo 03 رویدادهای موسیقایی مکتب‌تهران که پیشتر در آن ها آثاری از «موتزارت»، «واگنر» و «الوین لوسیر» مورد بررسی قرار گرفته بودند، این بار به تحلیل آثار «دمیتری شوستاکوویچ» پرداخته است که جلسه اول آن با حضور نادر مشایخی برگزار شد و جلسه دوم این رویداد با عنوان «گام سوم»، روز یکشنبه (چهاردهم مهرماه)، ساعت هفده در مکتب‌تهران برگزار خواهد شد.

در جلسه ای که گذشت، بحث‌های مقدماتی درباره‌ هفت سمفونی اول «شوستاکوویچ» مطرح شد. سمفونی هفتم، فضایی برای گسترده‌تر شدن دایره‌ مخاطبان این آهنگساز فراهم آورد. سمفونی هفتم، در ابتدا معیاری برای جهانی ‌شدن او بود و به ‌زودی به فصل جداکننده‌ آثار او تبدیل شد.

 «شوستاکوویچِ» سمفونی هشت به بعد، آهنگسازی احیا شده و تازه ا‌ست. بررسی سیر کاری که او انجام داده و دریافتی که از مسیر خلاقه‌ او داریم، برای علاقمندان موسیقی و هنر، جذاب و پرنکته ا‌ست، ضمن اینکه نوع نگاه ما به آثار او، و هر هنرمند دیگر، بخش‌هایی از درونیات ما را برایمان آشکار می‌ کند.

در جلسه ای که گذشت، نادر مشایخی با اشاره به اینکه کارِ «شوستاکوویچ» به ریشه‌های فرهنگی ما در شرق نزدیک است بیان کرد: « موسیقی او، آتنال نیست. شنونده‌ موسیقی ایرانی، این فضا را در ریشه‌ های شنوایی موسیقی‌اش دارد. تحلیل این گزاره آسان نیست اما روح شنونده‌ شرقی موسیقی، با فضای کار «شوستاکوویچ» همراهی دارد. در سطح جهانی نیز فضای کار او، برای مخاطبان تازگی و شادابی داشته است؛ از این جهت، «شوستاکوویچ» را می‌شود در مقابل کسانی هم‌چون «شوئنبرگ» قرار داد.»

در این جلسه، به ویژگی‌های محوری هفت سمفونی اول «شوستاکوویچ» اشاره شد. این بررسی از این‌ رو اهمیت دارد که مبانیِ تحلیلِ هشت سمفونی بعد را می‌شود با توجه به این بررسی بنا کرد؛ از جمله اینکه، نگرش «شوستاکوویچ» به جنبه‌های هارمونیک موسیقی، مورد توجه ماست. سوال مشخص این است که او از چه متدهایی برای ارائه‌ چندصدایی در آثارش استفاده کرده است و دوم این‌که بر چه مبنایی «شوستاکوویچ» به این نتیجه رسید که از حضور گروه کُر در آثار بعدی‌اش چشم‌پوشی کند؟ هشت سمفونی دوم او، بجز بخشی از سمفونی سیزده، جدا از فضای کُرال نوشته شده اند.

مشایخی همچنین اظهار کرد: « تم‌های مورد استفاده‌ او در هشت سمفونی دوم، طولانی‌اند؛ بیشتر از بیست‌ میزان ادامه پیدا می‌کنند. در این زمینه، بررسی نقش آثار «گوستاو مالر» در شکل‌گیری این فضا در آثار «شوستاکوویچ»، موضوعی جدی‌ است. در کنار این موارد، تاثیر فوتوریست‌ها در برخی نگرش‌های موسیقایی «شوستاکویچ» در هشت سمفونی دومش، قابل پیگیری‌است. پس از آشنایی با اندیشه‌های فوتوریست‌ها، «شوستاکوویچ» نقش جدی‌ای برای آواهای برگرفته از محیط‌های صنعتی و ماشینی قائل شد. او به راهی دست یافت که بخشی از ایده‌های فوتوریست‌ها را با جنبه‌های عاطفی مدنظرش پیوند بزند.»

در جلسه دوم این رویداد با عنوان «گام سوم»، سمفونی هشت، به عنوان یک مبدأ انتخاب شده است چرا که «شوستاکوویچ» بعد از سمفونی هفت که معروفترین اثر اوست، در سمفونی هشت، با دیدی تازه جهان را مشاهده می‌کند.

«شوستاکوویچ» در سمفونی هفت، جنگ جهانی دوم و مقاومت روسیه و شهر لنینگراد در مقابل آلمان را نشان می دهد. بین سمفونی هفت و هشت، اختلاف جالبی است و ما در سمفونی هشت با «شوستاکوویچ» دیگری روبه رو هستیم.

در این جلسه همچنین در خصوص پیشنهاداتی که «شوستاکوویچ» در رابطه با هارمونی دارد، صحبت خواهد شد.

این مجموعه‌ رویدادها، با تمرکز بر هشت سمفونی دوم «شوستاکوویچ» ادامه خواهد یافت که دو هفته یک‌ بار، یک‌شنبه‌ها ساعت هفده با حضور نادر مشایخی در مکتب‌تهران برگزار خواهد شد.

ورود برای عموم علاقه‌مندان آزاد است.  

حضور هنرجوی دوره‌های آموزشی مکتب‌تهران روی صحنه‌ی تئاتر ایرانشهر، با اجرای «امروز روز خوبی‌ست برای مردن» تابستان و پاییز نودوهشت

سارا سجادی با نمایش «امروز روز خوبی‌ست برای مردن» محصول مشترک ایران و فرانسه و بلژیک روی صحنه‌ی سالن ایرانشهر است. این کار به‌کارگردانی کمال هاشمی و نویسندگی مشترک کمال و جمال هاشمی و سارا سجادی تا نیمه‌ی مهر ماه هر شب ساعت بیست‌ویک و پانزده اجرا می‌شود.
سارا سجادی از نسل اول هنرجویان بازیگری مکتب‌تهران است که سابقه‌ی بازی در نمایش‌های مختلف را در کارنامه دارد. او به‌عنوان مدیریت اجرایی پروژه، با نمایش «تو با کدام باد می‌روی» همکاری داشته و با این اجرا در فستیوال‌های بین‌المللی حضور داشته است.

 

 

مکتب تهران یک مجموعه‌ی فرهنگی و هنری است با محوریت تئاتر. در این مجموعه یک انتشارات کتاب، یک کارگاه گرافیک، یک سالن کوچک تئاتر، دو پلاتوی تمرین، یک فروشگاه کتاب، یک کافه فعال هستند. برگزاری انواع دوره‌ها و ورکشاپ های آموزشی تئاتری و فرهنگی و هنری از فعالیت های اصلی مکتب تهران است. موسس مکتب تهران جلال تهرانی، نویسنده و کارگردان تئاتر است. در این مجموعه معمولا بین ۵۰ تا ۱۰۰ هنرجو مشغول یادگیری تئاتر و اولین تجربه‌های تئاتری خود هستند.