ورود

عضویت



تئاتر دیجیتال در اروپا؛ گفتگو با دکتر کتی هاوتورن

تئاتر دیجیتال در اروپا؛ گفتگو با دکتر کتی هاوتورن

به گزارش تئاتر تایمز، انجمن تئاتر اروپا تحقیقات جدیدی را درباره‌ی تئاتر دیجیتال منتشر کرده است. کسیا لیچ، خبرنگار تئاتر تایمز، با نویسنده‌‌ی این مقاله، کتی هاوتورن، که دارای دکترای تکنولوژی دیجیتال و زندگی در پرفورمنس، از دانشگاه ادینبراست، گفت‌وگویی را ترتیب داده است. 

کسیا لچ: چه شد که به تئاتر دیجیتال علاقه‌مند شدید؟

کتی هاوتورن: من مجذوب این تصور غلط رایج شدم که تئاتر، به عنوان یک هنر زنده، با نوآوری‌های دیجیتال ناسازگار است، و این باعث شد که به عنوان دانشجوی دکترا، به دانشگاه ادینبرا برگردم.

تز دکترای من، بررسی زندگی در چنین اجرایی بود. من برخلاف این ایده که دنیای دیجیتال برخلاف زندگی است، مقاله‌ام را مطرح کردم و سعی کردم تحلیلی را مبنی بر این‌ که ابزار دیجیتال چه امکانات وسیعی می‌توانند به اجرا‌های زنده عرضه کنند، ارائه کنم.

کسیا لچ: درباره‌ی روش تحقیق بیش‌تر به ما بگو.

کتی هاوتورن: وقتی من مسئولیت این پژوهش را برعهده گرفتم، انجمن تئاتر اروپا و آکادمی تئاتر و دیجیتال،  معیار‌های زیادی را برای ما تعیین کردند. ما می‌بایست پرسشنامه‌‌ی جامعی را تهیه و پخش می‌کردیم تا تصور بهتری از وضعیت کلی به‌دست بیاوریم؛ به همین جهت، پرسشنامه‌ای را بین تمامی اعضای انجمن تئاتر، در سرتاسر اروپا، فرستادیم. بزرگ‌ترین چالش ما این بود که از این پاسخ‌های زبانی به نتیجه‌ای فرمی و اجرایی برسیم. همچنین ما باید قضاوت می‌کردیم که تا چه حد می‌توانیم تحقیقی به روز ارائه کنیم.

کسیا لچ: و یافته‌های کلیدی چه بود؟

کتی هاوتورن: ما به واسطه‌ی شرکت نوزده گروه تئاتری مختلف، از هفده کشور اروپایی، توانستیم زاویه‌ی دید منحصربه‌فردی از این تحقیق به دست آوریم؛ برای مثال فروش بلیط تئاتر در سال ۲۰۲۰،  در اروپا، به دو سوم فروش مشابه در سال قبل تبدیل شد. در عین‌حال فروش بلیط برای محصولات تئاتر دیجیتال، در حد فاصل سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱، ۷۷۲ درصد افزایش داشته است.

ما دریافتیم که تئاتر آنلاین؛ به معنی تئاتری با مخاطبان از راه دور، شایع‌ترین شکل استفاده از ابزار دیجیتال در تئاتر بوده است. به لحاظ اقتصادی، عقد قرارداد با چالش‌های جدیدی مواجه شد؛ همچنین شغل‌های دیجیتال در تئاتر، از سال ۲۰۱۹، ۲۶۸‌ درصد رشد داشته است.

 

درباره نویسنده

علیرضا اسحاق حسینی

علیرضا اسحاق حسینی

۲۲ ساله، هنرجوی تئاتر، مترجم و خبرنگار افتخاری مکتب تهران